torsdag 1 maj 2008

Chokladmousse med bär


Idag har vi haft besök hela dagen av min pappa och A. Det har varit mycket trevligt och barnen har haft skoj. Vädret har varit skönt så vi har varit mycket ute såklart. Jag bjöd på solros- och parmesanpanerad kycklingfilé, dinkelsallad med kronärtskocka och melon och en tomat- och bönsallad. Mums.

Till efterrätt blev det en chokladmousse där ingen kunde ana ingredienserna! Receptet kommer från Buffé och egentligen lät det inte så gott med avokado i, men det var det! Personligen tyckte jag att det blev för stark chokladsmak, men de andra tyckte det var gott. Jag serverade med några björnbär i små koppar av glas.


Chokladmousse med bär
Portioner: 4-6

3 mogna avokador
1 1/2 dl kakao
1/2 dl vatten
drygt 1 dl honung + 2 msk till bären
bär till servering, tex björnbär eller hallon

Skala och kärna ur avokadorna. Lägg i en skål tillsammans med kakao, vatten och ca 1 dl honung. Mixa till en jämn smet och smaka av med pressad juice från citronen. Smaka av bären med honung. Servera i små koppar och toppa med bären.

3 kommentarer:

meadagar sa...

Det ÄR gott med avokado i. Innan jag provade det i en mousse första gången så var jag också skeptisk. Måste definitivt prova det här receptet!

fruktsallad sa...

Ja, men har du något recept med lite mildare chokladsmak så vore jag tacksam... jag gillar ju choklad och kola och sådär, inte mörk choklad... ;)
Kramis

meadagar sa...

Tidigare har jag lagt upp ett recept med hallonmousse som innehåller avokado. Prova det!
Kram!