tisdag 20 maj 2008

Kladdkaksmuffins


Sommarfest med sonens förskolegrupp. Tio grader ute. Brrrr... Hade ingen lust alls! Väl där var det faktiskt skönt, som tur var kikade solen fram (det trodde man inte när regnet stod som spön i backen någon timme tidigare). Som vanligt blev man tårögd när det sjöngs fina sånger och sonen stod snällt på sin plats. Höjdpunkten var fikat såklart. I picknickkorgen hade vi packat ner bland annat kladdkaksmuffins som jag bakade igår. Receptet kommer från Leila (publicerat i Allt om mat), MEN jag halverade choklad- och kakaomängden eftersom jag tycker det blir för starkt annars. Så här gjorde jag:


Kladdkaksmuffins
16 st
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
50 g mörk choklad
½ dl rapsolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.

Smält smör och choklad tillsammans. Blanda med olja och sirap. Rör ner i äggsmeten. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd i smeten.

Fördela smeten i bullformar ställda på en plåt. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Kallna på galler.

Man kan garnera muffinsarna med vispad grädde och färska bär (men det gjorde inte jag...).

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums!! Dom skulle jag haft på mitt kalas! Tack för gottogrammet...:) Alltid gott med choklad!!
Kram N