söndag 4 maj 2008

Tyskt fullkornsbröd

Jag testade min nygjorda surdeg i detta bröd. Receptet kommer från Ica och jag har haft det liggande i min receptmapp (att göra) i många år känns det som. Jag tycker att brödet innehåller alldeles för mycket sirap och honung och jag minskade sirapen rejält men skulle nog bara ta honung (½ dl) om jag gjorde det en gång till... Istället för enbart solroskärnor hade jag även pumpakärnor och sesamfrön. Brödet blev mjukt och saftigt och kan tänka mig att det kommer att gå hem hos familjen (det är inget barkbröd som maken kan påstå att jag bakar ibland, hi hi...) med. Jag återger ursprungsreceptet med skriver hur jag gjorde inom parentes...

Tyskt fullkornsbröd
4 st

BLÖTLÄGGNING:
5 dl vatten
100 g rågkross (ca 1 ½ dl)
100 g rågflingor (ca 3 dl)
50 g linfrö (ca 3/4 dl)

RASKDEG:
300 g surdeg
50 g jäst
125 g fint rågmjöl

DEG:
5 dl naturell yoghurt , 3 % fetthalt
1½ dl mörk sirap (minskade till ½ dl, men skulle skippa den helt nästa gång)
1 msk salt
200 g fint rågmjöl (ca 4 dl)
400 g rågsikt (ca 7 dl) (jag hade ingen rågsikt utan körde på vetemjöl special med fullkorn)
200 g vetemjöl special (ca 4 dl) (vetemjöl special med fullkorn även här)
250 g solroskärnor (ca 4 dl) (tog 3 dl totalt, men då en blandning av solroskärnor, pumpakärnor och oskalade sesamfrön)
½ dl honung

Dag 1:
Värm vattnet till 85–90°C (inte varmare!). Lägg rågkross, rågflingor och linfrö i blöt i vattnet över natten.

Dag 2:
Gör en raskdeg genom att blanda ner surdeg, jäst och fint rågmjöl i de blötlagda kornen. Låt stå i 1 timme.

Tillsätt yoghurt, sirap, salt, fint rågmjöl, rågsikt, vetemjöl special, solroskärnor och honung och arbeta degen kraftigt i hushållsassistent i minst 5 minuter. Det är tungt att arbeta degen för hand – den är väldigt lös.

Låt degen jäsa i bunken i 1 timme. Degen ska fortfarande vara ganska kladdig när du sedan fördelar degen i 4 smorda formar som rymmer ca 11/2 liter. Pensla ytan med vatten och garnera med solroskärnor (Jag blandade med linfrön, vallmofrön och sesamfrön). Jäs i formarna i 1 timme. Sätt ugnen på 250°C. Sätt in bröden i den varma ugnen. Sänk till 175°C efter 5 minuter och baka klart brödet i ca 45 minuter.

Tips! Blöt händerna och tryck ner solroskärnor i massor djupt i degen. Så slipper du problemet med att de flesta solroskärnorna ligger vid sidan i stället för på brödet efter gräddningen.

Inga kommentarer: