söndag 4 maj 2008

Surdeg

Det var några år sedan jag gjorde en surdeg senast. Men nu blev jag så sugen på att göra det och lämpligt när man har gott om tid... Det är väldigt enkelt och kräver egentligen ingen tid av en. Det är bara tråkigt att vänta på att den ska bli färdig. Jag brukar göra efter ett recept som står på baksidan av rågmjölspaketet (jag hittade samma recept på Hembakningsrådet). Igår var surdegen färdig och idag har jag bakat tyskt fullkornsbröd. Gott. Återkommer om det!

Surdeg

5 dygn tar det att få surdegen klar. Den här satsen delar man sedan upp och fryser in i mindre påsar.

Dag 1-3:
1 dl ljummet vatten 40°
1 dl grovt rågmjöl

Dag 4:
1 liter ljummet vatten, 40°
10 dl grovt rågmjöl

Gör så här:
Dag 1: Blanda vatten och mjöl i en glasskål eller rostfri bunke (bör rymma ca 3-4 liter). Det är viktigt att skålen är helt ren. Täck med handduk eller plastfolie. Ställ varmt, gärna nära ett element i tre dagar.

Dag 2 & 3: Rör om varje dag.

Dag 4: Tillsätt vatten och mjöl. Rör ihop till en lös deg. Låt stå ett dygn i rumstemperatur.

Dag 5: Surdegen är klar! Dela upp degen i 10 delar. Baka på t ex en del och fördela resterande surdeg i påsar eller burkar á 1 ½ dl och frys in (hållbar ca 1 år i frysen).

I kylskåp är surdegen hållbar ca 5 dagar. Ny surdeg: När endast en förpackning är kvar använd den som om det vore dag 4 – se ovan!

Inga kommentarer: