lördag 10 maj 2008

Rabarberpaj med mandelmassa och vit choklad


Idag har vi haft besök av föräldragruppen. Vi har fullt med rabarber så det var inte svårt att välja vad jag skulle göra. Fast ni anar inte hur många oprövade rabarberpajrecept jag har samlat på mig.... Tror ni jag kunde välja något av dem? Nej, jag var tvungen att hitta på något själv... Jag gjorde en annan kaka också, men den var tyvärr inte värd att blogga om... :( Synd, eftersom jag längtat efter att få testa den! Underbart väder har det varit, så vi satt ute och njöt (men ungarna ville leka inne, tokstollar...). På kvällen fick vi ett ryck och bjöd över grannarna på lite kaffe och resten av rabarberpajen. Trevligt. Vi hade både vaniljvisp och vaniljglass till, jag gillar mest vaniljvisp...

Jag gjorde pajen (som för övrigt är en smulpaj men med lite extra godsaker i) en långpanna (30*40 cm) men man kan givetvis halvera eller göra ännu mindre sats beroende på hur många man är... Vi var sju vuxna som fikade vid första tillfället och 4 vuxna vid andra tillfället. Flera tog om så en hel långpanna räcker nog till 12-14 personer...

Rabarberpaj med mandelmassa och vit choklad
En långpanna, 12-14 personer

1,5 kg rabarberstjälkar
½ dl potatismjöl
drygt 2 dl strösocker

3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
½ dl socker
250 g riven mandelmassa
150 g vit choklad, hackad
1 dl valnötter, hackade eller mixade
1 dl solrosfrön, ev mixade (jag mixade men tror det kan bli godare om det blir ännu mer knaprigt)
300 g margarin, smält

Sätt ugnen på 225 grader. Skär rabarbern i slantar och lägg över i långpannan. Strö över potatismjöl och strösocker och blanda runt.

Blanda mjöl, havregryn, socker, mandelmassa, vit choklad, nötter och frön i en bunke. Häll över margarinet och rör samman till en smuldeg. Fördela över rabarbern. Sätt in strax under mitten i ugnen, ca 20 minuter. Täck med folie om pajen får för mycket färg. Stäng av ugnen och låt pajen stå kvar ca 10 minuter. Låt svalna en stund innan servering.

1 kommentar:

meadagar sa...

Låter hur gott som helst. Måste prova...