onsdag 21 maj 2008

Kryddig tomatsås och rostade kikärtor och grönsaker


Idag är jag kompledig och det är hur skönt som helst! :) Jag passade på att städa på förmiddagen, så slipper man det trista på lördag. Vädret verkar vara riktigt skönt och vi ska gå ut på eftermiddagen när dottern eventuellt har sovit och min ärtsoppa kokat färdigt. Måste skörda lite rabarber och sedan tar vi en promenad och slänger förpackningar. Kanske stannar vi till vid en lekpark och tar melliset där. Vi får se! Skönt att göra vad som faller en in i alla fall.

Till lunch blev det pasta med en kryddig tomatsås och rostade kikärtor och grönsaker. Mums, nu är jag mätt och sitter med en kopp te.

Kryddig tomatsås
2-3 portioner

500 g krossade tomater
1 liten liten gul lök, fint hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
½ röd chili, fint hackad
1 tsk spiskummin
1 krm kanel
1 krm kardemumma
1 hönsbuljongtärning
peppar

Blanda ingredienserna i en liten kastrull och låt puttra ihop ca 30 minuter utan lock. Servera till pasta eller varför inte med köttfärsbiffar och bulgur.

Rostade kikärtor och grönsaker

Jag blandade i en långpanna en burk avsköljda kikärtor med bitar av färska champinjoner, squash, paprika, morot, rotselleri och palsternacka. Lite rapsolja och salt. Rostade i ugnen ca 30-40 minuter. Kikärtorna blev knapriga och vill man ha dem mindre knapriga kan man ha i dem de sista 20 minutrarna.

Inga kommentarer: