torsdag 29 maj 2008

Citronlax


Ikväll är mannen och tittar på fotboll, så jag och barnen har ätit middag ensamma. Då passade jag minsann på! Citron, citron, citron! Annars får jag ju inte använda det... :( Blev inspirerad av Lina (en av mina favoritbloggare), men gjorde inte riktigt likadant, men nästan. Väldigt gott blev det i varje fall och det tyckte barnen med! :) Ska jag meddela mannen när han kommer hem!

Citronlax
2 portioner

1 dl vatten
1 msk vetemjöl
1 dl mjölk
1 dl laga lätt grädde
1 fiskbuljongtärning
½-1 citron, skal och saft (smaka av hur mycket just du vill ha)
lite svartpeppar

2 laxbitar à 125 g

Vispa ihop vatten och mjölk i en kastrull. Koka upp under omrörning, tillsätt sedan mjölk och laga lätt samt fiskbuljongtärning. Puttra några minuter innan du tillsätter citronskal och saft. Peppra. Skär laxen i ganska stora tärningar och låt sjuda några minuter i såsen. Servera med pasta och lättkokta grönsaker.

1 kommentar:

lina sa...

Kul att barnen gillade maten, och smart att cironboosta när maken inte är hemma:)