måndag 5 maj 2008

Solros- och parmesanpanerad kyckling


Denna knapriga kyckling blev mycket poppis när pappa var här i förra veckan. Passar som varmrätt eller på en buffé. Mums. Receptet kommer från Saras kök. Tyvärr vågade jag inte använda citronen (då mannen alltid klagar då jag använt det i maten...), men jag kan tänka mig att det skulle bli kanongott! :) Jag minskade på mängderna i receptet, men här kommer originalet:

Solros- och parmesanpanerad kyckling
10 personer (på en buffé)

1,2 kg kycklingfilé
3 dl solrosfrön
150 g parmesan
1 knippa persilja
2 vitlöksklyftor
saft och skal från 2 citroner
½ tsk salt
1 krm peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa solrosfrön, grovt tärnad parmesan, persilja och vitlök i en matberedare. Blanda ner citronskalet. Skär kycklingen i 5 cm stora bitar och häll över citronsaften. Vänd bitarna i frö- och ostblandningen och lägg i en stor oljad ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Tillaga i ugnen ca 15 minuter. Se till att kycklingen är genomstekt innan servering.

Inga kommentarer: