onsdag 7 maj 2008

Lax med färsk ravioli och yoghurtsås med dill och basilika


Ikväll är jag inte sugen på onyttigheter! :) Förmodligen för att det blev så god middag idag! Jag inspirerades av Lina och köpte hem lax och färsk ravioli. Sedan blev det en egen liten variant av det hela. Mycket uppskattat! Jag har fått en härlig lunchlåda tills i morgon också! :) Såsen kommer jag göra igen och servera även till andra rätter. Perfekt till det grillade!

Lax med färsk ravioli och yoghurtsås med dill och basilika
4 portioner

ca 500 g laxfilé

2 pkt färsk ravioli med ricotta och spenat
ca 200 g fryst sparris (men givetvis färsk när det blir säsong för det...)
ett par nävar haricot verts
ett gäng brysselkål
ett par nävar broccoli

Tillaga laxen i ugnen (salt ovanpå) ca 25 minuter vid 225 grader. Koka pastan enligt förpackningens anvisning. Koka grönsakerna enligt förpackningens anvisning (jag gör som så att jag lägger i det som ska koka längst och sedan resten allt eftersom...). Blanda grönsakerna med pastan och servera till laxen och såsen.

Yoghurtsås med dill och basilika

2 dl turkisk yoghurt
1 liten eller ½ pressad vitlöksklyfta
½ dl fryst dill
½ dl fryst basilika
salt, peppar

Blanda ingredienserna och låt stå kallt en halvtimme.


Inga kommentarer: