lördag 17 maj 2008

Oxfilé med gorgonzolasås, baconlindad sparris och ugnsrostade rotsaker


Det blev en mycket god middag ikväll. Synd bara att man inte får sitta i lugn och ro och prata. Nej, det är tjat och gnäll mest hela tiden. Funderar på om man ibland skulle äta när barnen lagt sig, en fredag eller lördag. Samtidigt som det är mysigt att ha dem med när lagat extra gott.

Rotsakerna bestod av potatis, palsternacka och morot och de rostade jag i ugnen tillsammans med en matsked olja, timjan och salt. 225 grader ca 30-40 minuter. Oxfilén stekte jag i skivor och saltade och pepprade. Serverade en grönsallad till.

Gorgonzolasås
4 personer

2 dl laga lättgrädde
1 dl minifraiche
1 msk kalvfond
1 tsk soja
ca 75-100 g gorgonzola (beroende på hur mycket ostsmak du är ute efter)

Blanda samman ingredienserna utom gorgonzolan i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och puttra ett par minuter. Tillsätt osten och låt den smälta. Klart!

Baconlindad sparris
4 personer

12-16 stjälkar sparris
4 skivor bacon

Linda en baconskiva runt 3-4 stjälkar sparris. Lägg i en ugnssäker form och gratinera i ugnen vid 200-225 grader, tills baconet får färg, ca 20 minuter.

3 kommentarer:

lina sa...

Ser jättegott ut! Känner igen det där med gnället, blir så trött på det ibland. Samtidigt vill jag att hela familjen ska äta tillsammans, så då får man väl stå ut!

Anonym sa...

åhh det där såg riktigt smarrigt ut! du är så duktig som tar dej tid att laga så bra mat!

fruktsallad sa...

lina: ja, jag tycker också att det är viktigt att äta tillsammans hela familjen. Undrar hur det ska gå när alla aktiviteter börjar... ;)

linda: men det tar inte så mycket tid att göra detta. Jag lovar! Att laga helgmat är så roligt tycker jag!