torsdag 19 februari 2009

Lammratatouillegryta


Tänk att jag knappt hinner blogga trots att jag har sportlov! Igår hade vi fullt upp med BVC och klippning för båda barnen, pulkaåkning på eftermiddagen och besök av pappa till middag. Trevligt att det händer lite saker tycker jag!

Idag ska vi åka och hälsa på ett par kompisar som nyligen fått sitt andra barn. Spännande. Dagen kommer att avslutas hos svärföräldrarna. Jag står för maten och har förberett den goda pastasåsen med morot, kikärtor och basilika. Svärmor vill bara ha vegetariskt och nu ska hon få det. :)

Pappa fick igår denna lammratatouillegryta, där ursprungsreceptet kommer från Arla. Dock tyckte Arla att grytan skulle lagas med vispgrädde och jag tyckte det blev urgott utan! Jag serverade med bulgur och honungsrostade rotfrukter med solrosfrön och oliver. Här kommer min variant av den goda grytan:

Lammratatouillegryta
8-10 portioner

ca 1,5 kg urbenad lammstek
4 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 paprikor i olika färger
1 aubergine
1 squash
8 tomater
margarin
4 msk tomatpuré
1 msk oregano
1 msk timjan
3 kalvbuljongtärningar (ev ytterligare 1 om du vill)
2½ dl vatten
salt, peppar

1 burk stora vita bönor,sköljda och avrunna

Skär bort det värsta fettet och skär köttet i bitar. Skala löken och kärna ur paprikorna. Skär alla grönsakerna i bitar. Bryn köttet i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta. Lägg ner alla grönsakerna i grytan. Tillsätt tomatpuré, oregano, timjan, buljongtärningar och vatten. Låt grytan koka på svag värme ca 45 min. Lägg i bönorna. Smaka av med salt och peppar. Kanske vill du ha en buljongtärning till?

Inga kommentarer: