söndag 22 februari 2009

Enkel och underbart god sås med färskost


När vi har gäster får de nästan alltid nybakt bröd. Jag gillar att servera en smaksatt färskost till brödet. Men hur många gånger blir det inte över då? Sedan står osten där i kylen och blir ledsen. Jamen, använd den till en sås och var glad! :) Så enkelt och så gott! Tillsammans med rostade rotsaker, fetaost, grönsallad och en lagom stekt biff blev detta mycket väl godkänt! Mums!

Enkel och underbart god sås med färskost
4 portioner

2½ dl matlagningsgrädde av valfri sort
½-1 förpackning philadelphiaost eller annan färskost (jag hade vitlök och örter)
1 tsk soja
1 kalvbuljongtärning
1 tsk krämig balsamvinäger (eller honung)
peppar

Rör samman grädde, ost och soja i en kastrull. Låt varsamt koka upp, smula i buljongtärningen och puttra på svag värme några minuter. Smaka av med balsamvinäger och peppar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det lät spännande! Måste provas någon dag. Är på jakt efter nya goda såser så det ska skrivas upp här. :) Ha det bra! Kram /Jasmine

Anonym sa...

Ja jag håller med Jasmine...det är alltid bra med tips på nya såser, den här lät mumsig och skrivs upp! =)
(leilabakar.blogg.se)

Anonym sa...

smart :)

enAnnan sa...

Jag gör i stort sett liknande, fast jag har vatten istället för grädde (och ofta 2 pkt ost) - tycker det blir för mastigt med grädde.
Hur gott som helst om man använder en ost med vitlökssmak, steker fläskfilé i skivor, lägger i såsen och serverar med tagliatelle...
Mmmm

Hanna sa...

Mmm! Nu börjar det kurra ordentligt i min mage! =)

fruktsallad sa...

Jasmine: Jag gillar att förnya såsrepertoaren, det är lätt att fastna i samma gamla vanor... Ha det bra du med!

Leila: Kul att man kan inspirera! :)

Nina: Jag gillar resurshushållning... :)

enAnnan: det låter hur gott som helst! Jag använder lagalättgrädden och då känner jag att jag kan ha enbart det. Annars skulle jag nog blanda i vatten...

Hanna: Mums, jag blir sugen med när jag kollar tillbaka! :)