torsdag 5 februari 2009

Indisk curry- och morotssoppa


Även denna soppa finns med i Allt om Mats bokserie Smaker från hela världen. Jag kände för lite mer hetta så jag hackade i en röd chili. Utan chilin blir den lenare i smaken och passar kanske bättre för barnen (nu gjorde jag den bara till mig och mina lunchlådor!). Soppan ska egentligen mixas, men jag är inte så förtjust i mixade soppor så jag valde istället att koka den länge tills sötpotatisen kokat sönder och liksom rett soppan lite. Mums! Mersmak!

Indisk curry- och morotssoppa
4 portioner

2 gula lökar, fint hackade
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 röd chili, fint hackad (kan uteslutas)
4-5 morötter (ca 500 g)
2 sötpotatisar (ca 400 g)
2 tsk curry
drygt 1 tsk spiskummin
1 tsk mald koriander
1 msk rapsolja
13 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
salt, peppar

Fräs lök, vitlök, chili och kryddor i oljan ca 3 minuter. Tillsätt morot och sötpotatis och fräs ca 1 minut. Tillsätt vatten och buljongtärningar och koka på svag värme under lock minst 30 minuter, gärna längre (om man inte gillar sönderkokta grönsaker eller om man vill mixa soppan kan man koka ca 15 min). Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Jag har också den boken och har kikat på det här recepet flera gånger. Ska nog ta och göra det snart!! Håller med dej, det är godare med lite bitar i!

Anonym sa...

mm så gott! :)