tisdag 24 februari 2009

Chicken curry på ett sätt


Det lär ju finnas ett antal olika varianter på "Chicken curry" och här är ett sätt att göra den på. Jag hittade ett recept som såg så gott ut i en av mina ärvda veckotidningar. Jag gjorde den relativt mild och skulle personligen öka på kryddmängden något. Jag serverade med banan, mango chutney, cashewnötter och russin i små skålar vid sidan om. Gott! Basmatiris till också.

Chicken curry
4 portioner

ca 4 kycklingfiléer
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, skivade
1 äpple, tärnat
lite margarin att steka i
2 tsk curry (ta gärna 1 msk)
½ tsk röd currypasta (kanske 1 tsk?)
1 burk kokosmjölk, lätt
1 hönsbuljongtärning
ev maizenaredning

Tillbehör:
skivad banan
mango chutney eller mango i bitar
russin
rostade cashewnötter

Strimla kycklingfiléerna och stek runt om i lite margarin. Lägg över i en gryta där du först fräst lök, vitlök och äpple tillsammans med curryn och currypastan. Häll på kokosmjölken och lägg i buljongtärningen. Puttra under lock ca 15-20 min. Red eventuellt av med lite maizenaredning.

2 kommentarer:

lina sa...

Låter supergott! Goda tillbehör också!

Anonym sa...

det ser spännande ut! måste försöka komma ihåg att prova åxå, nångång.. :)

ha en mysig helg!