onsdag 25 februari 2009

Barnvänlig chili


Idag hade min femåring önskat maten. Chili con carne ville han ha och det tyckte jag var roligt. Jag brukar göra den här (som egentligen inte heller är så väldigt stark), men tänkte att eftersom sonen nu önskat maten ska han få en lite mildare variant. Min kompis M tipsade om att man kan ha lite sambal oelek vid sidan om, om man vill ha lite mer sting som vuxen. Bra idé!

Båda barnen gillar numera bönor och det är trevligt!

Barnvänlig chili
ca 6 portioner

ca 400 g nötfärs
1 stor gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver (ev 1 tsk om du vill ha det ännu mildare)
2 msk tomatpuré
2 tsk torkad oregano
500 g krossade tomater
1 kalvbuljongtärning
ev 1 dl vatten
1 röd paprika, hackad
salt, peppar
1 burk kidneybönor, sköljda och avrunna
1 burk stora vita bönor, sköljda och avrunna

Bryn köttfärsen i en stor stekpanna. Tillsätt lök, vitlök och kryddor och låt fräsa en liten stund. Häll på tomater och lägg i en kalvbuljongtärning. Puttra under lock (har du inte lock till stekpannan får du ha över allt i en gryta) minst 30 minuter, gärna längre. Rör om då och då. Späd ev med vatten. Tillsätt paprikan mot slutet och smaka av med salt och peppar. Lägg i bönorna och låt det bara bli varmt.

Servera med ris eller bröd och grönsaker i någon form. Själv gillar jag ugnsrostade grönsaker och pizzasallad till.

Inga kommentarer: