fredag 27 februari 2009

Robertos kaka


Detta är en av min mans favoritkakor. Jag har bakat den ett flertal gånger, men nu var det ett tag sedan sist. Receptet är Anna Bergenströms såklart. Kanske något som kan passa till lördagsgodiset? Dock kräver kakan lite framförhållning då den gärna bör stå ett par dygn innan den serveras. Det blir kanske nästa lördag då? ;)

Robertos kaka

100 g smör eller margarin
200 g mandelmassa
2 ägg
2 rågade dl socker
2 dl vetemjöl
1 rågad tsk vaniljsocker
1 dl russin
6 finhackade torkade aprikoser
2 msk whisky, konjak eller rom (jag hade whisky)

Smörj och bröa en rund bakform, gärna en med löstagbar botten, ca 20 cm i diameter. Smält smöret och ställ åt sidan. Riv mandelmassan grovt och ställ åt sidan. Rör ihop ägg och socker. Häll i det smälta smöret och rör om. Vänd ner den rivna mandelmassan.

Blanda i en liten bunke vetemjöl, vaniljsocker, russin och aprikoshack. Rör ner detta i äggsmeten. Smaksätt med whisky, konjak eller rom. Lägg smeten i formen.

Grädda i 160 grader ca 45-50 minuter för en form med 18 cm i diameter, eller ca 40 minuter för en form som är 20 cm i diameter. Jag gräddade min i 150 grader, ca 45 minuter. Kakan stelnar efter när den kallnar och bör stå 2 dygn innan den serveras.

Inga kommentarer: