onsdag 13 februari 2008

Jättegod pastasås med morot, kikärtor och basilika


Idag testade jag ett recept som funnits länge på min "att-laga"-lista. Receptet kommer från Kärlek, oliver och timjan, men jag ändrade en aning. "Fantastiskt god..." stod det i boken, men i ärlighetens namn kändes den inte så fantastisk när jag lagade den. Men ack, så GOD den blev. Underbart! Mannen tog om och till och med matlåda och det är ett gott betyg! Fast han undrar alltid var köttet är när jag lagar vegetariskt... (så i matlådan kunde han inte låta bli att smyga i ett par korvar). Jag serverade med fullkornsspagetti och rostade grönsaker.

Till 4-5 personer

1 stor gul lök, finhackad
500 g morötter, skalade och rivna (vikten innan skalning...)
½ msk olja
1 tetra krossade tomater à 500 g
2 msk tomatpuré
1 rågad tsk salt
svartpeppar
knappt ½ tsk socker
1 tsk oregano
1 tsk timjan
1 burk kikärtor, sköljda och avrunna
2 dl mini fraiche
2-3 msk fryst basilika

Fräs löken i lite olja. Tillsätt morötter, tomater, tomatpuré, salt, peppar, socker och smulad oregano och timjan. Koka under lock ca 30 minuter. Lägg mot slutet ner kikärtorna och mini fraiche och låt det hela bara koka upp. Tillsätt basilika och se efter om det behövs mer salt och peppar.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh det här såg jättegott ut!! onsdag är den dag som passar mej bäst, funkar det för dej??