fredag 22 februari 2008

Kyckling med citron, sambal, honung och kikärtor


Detta recept kommer från Arla och jag tyckte det blev mycket gott. Fast jag modifierade receptet lite. Jag serverade med bulgur, men Arla rekommenderar couscous och oliver. Maken vill tyvärr inte ha citron i maten så för honom blev det ingen höjdarrätt...

4 port

4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
2 dl vatten
1½ dl laga lätt-grädde
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
½-1 tsk sambal oelek -beroende på hur starkt du vill ha det
1-2 tsk honung
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron
1 burk kikärtor
1/2 dl hackad persilja
Skär kycklingen i bitar. Skala och grovhacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om i lite olja i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök. Blanda vatten, laga lätt, buljongtärning, soja, sambal oelek, honung och citronsaft i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt koka under lock ca 10 min. Skölj kikärtorna och låt rinna av. Rör ner citronskal, kikärtor och persilja. Låt koka 2 min till.

Inga kommentarer: