måndag 21 januari 2008

Frallor med potatis och linfrön


Vardagsbrödet har börjat sina här hemma... Fick en kokt potatis över idag (efter att vi ätit ugnsstekt lax med dill- och gräslökssås - så gott, hade nästan glömt bort den såsen!) och rev ner den i degen. Nu står bröden och svalnar och jag är så sugen på att ta en nybakt, varm bulle! Men, jag är ju inte hungrig egentligen, så jag ska låta bli.

ca 16-17 st

50 g jäst
2 tsk salt
5 dl fingervarmt vatten (eller kallt om du planerar att jäsa länge)
2 msk olja
1 kokt, riven potatis
1 dl linfrön
5 dl fullkornsdinkel (eller grahamsmjöl)
ca 7-8 dl vetemjöl special med fullkorn

Pensling och garnering:
fil, sesamfrön, vallmofrön och linfrön

Lös jästen i saltet. Häll på vatten, olja, potatis, linfrön och fullkornsdinkel. Tillsätt sedan lite mjöl i taget tills degen blir smidig. Jäs ca 40 min. Pensla med fil och strö över en blandning frön. Grädda 8-10 min mitt i ugnen i 250 grader. Svalna på galler under duk.

Inga kommentarer: