onsdag 30 januari 2008

Ugnsstekt lax med bulgursallad och palsternackssås


Jag blev inspirerad av min mormor som hade lagat något liknande i veckan. När vi talar i telefon pratar vi alltid om mat och ifall vi har testat något nytt. Kul, hon är en sådan som testar nya saker. För ett tag sedan råkade jag säga att hennes mat smakar mormor och då fick hon för sig att hon minsann kunde annat också! ;) Fast för min del får det gärna smaka mormor då hon alltid bjuder på uuunderbaaaar mat!

Till 4 personer

4 bitar lax à 150 g
salt

Sås:
1 stor palsternacka eller 2 små, hackade
1 liten gul lök, hackad
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl laga lätt grädde
persilja, gräslök - efter smak
salt, peppar

Bulgursallad:
2 dl bulgur
1 hönsbuljongtärning

1 röd paprika, skuren i bitar
½ squash, skuren i bitar
10-12 cocktailtomater, kvartade
3 stora soltorkade tomater, strimlade
½ rödlök, strimlad
2 msk pressad citron
1 msk krämig balsamvinäger
salt, peppar

Börja med såsen. Fräs palsternacka och lök i lite olja och häll på vattnet och buljongtärning. Låt puttra på svag värme, med lock, tills palsternackan är mjuk. Mixa till en puré och späd med grädde och ev mer vatten. Tillsätt persilja och gräslök efter smak. Smaka av med salt och peppar.

Under tiden palsternackan kokar, tillaga bulgur enligt anvisning på paketet. Låt svalna någon innan bulgurn blandas med övriga ingredienser. Jag rostade paprika och squash i ugnen innan, vilket gör dem mer smakrika.

Laxen tillagas i ugnen vid 225 grader, ca 20 minuter.

Inga kommentarer: