torsdag 24 januari 2008

Currydoftande morotssoppa med ingefärsyoghurt


Fyraåringen döpte genast soppan till "Lilleskuttsoppa" därför att Lilleskutt gillar morötter. Det tyckte jag var så gulligt av honom! :) Tyvärr föll den honom inte i smaken... Men kanske en annan gång? Den smakade nog lite annorlunda, med saffran och röd curry. Jag har gjort den i skolan med mina nior och den har varit uppskattad. Jag tror att den passar jättebra som en förrätt! Varken jag eller maken är förtjusta i saffran i maten så nästa gång byter jag kanske ut den till lite chili.

4 personer

2 små gula lökar, hackade
ca 600 g morötter, skalade och tärnade
2 stora potatisar, tärnade
1 msk olja
½ pkt saffran
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 1 tsk röd currypasta
salt, peppar
ev hackad persilja

Ingefärsyoghurt:

ca 1 tsk färsk riven ingefära
drygt 1 dl matlagningsyoghurt
ev lite salt och peppar

Fräs lök och rotfrukter i oljan. Tillsätt saffran och låt fräsa ett par minuter. Häll på vatten och buljongtärningar. Låt soppan koka 10-15 min under lock. Mixa soppan slät. Låt den få ett uppkok igen och smaksätt med röd curry, salt och peppar. Strö ev över persilja vid serveringen.

Blanda ingredienserna till ingefärsyoghurten och klicka i soppan vid servering.

Inga kommentarer: