tisdag 1 januari 2008

Mississippi mud pie


Detta är ett recept från underbara Två systrars söta. Jag bara älskar den boken, så mycket gott! Det kommer att ta tid innan den är genomarbetad! :)

200 g rumsvarmt smör eller margarin
5 dl socker
4 ägg
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
3 dl hackade valfria nötter (jag tog valnötter, cashewnötter och hasselnötter)
minimarshmallows (eller stora skurna i bitar) till garnering
Kolasås:
50 g smör
1½ dl farinsocker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform.

Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan och tryck ner marshmallows i kakan medan den är varm. Låt svalna.

Gör i ordning kolasåsen. Värm smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla såsen över kakan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh jag vetjag älskar denna kladdkakan, den bästa jag vet! Alla mina kompisar vill att jag ska baka den åt dem och ge receptet, men man måste ju få ha något hemligt :P