torsdag 10 januari 2008

Indisk soppa med kyckling, linser, russin och kokos


"Nästa gång tar jag nog mindre cayennepeppar!", tänkte jag när jag smakade på soppan till middagen idag. Men när jag ätit en stund hade jag vant mig och den heta soppan var riktigt god! Definitivt ingen soppa för barnen, men jag brydde mig inte om att barnanpassa den eftersom vi hade pannkakor efteråt. Ibland är det kul att testa sånt som man inte tror barnen äter, men målet är såklart att alla i familjen ska kunna äta!


Receptet kommer ursprungligen från Soppor, bröd och röror.

4 portioner

1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
2 morötter, tärnade
2-3 potatisar, tärnade
2 tsk riven färsk ingefära
1 msk olja
½ tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk stött kardemumma
1 tsk kanel
1, 2 liter vatten
3 hönsbuljongtärningar
1 dl röda linser
2 dl lättmjölk
1 stor kycklingfilé, skuren i småbitar
ca 100 g färsk blomkål, i mindre bitar
150 g bladspenat, fryst, tinad och urvattnad
3/4 dl russin
½ dl kokos, rostad i torr stekpanna
salt, peppar

Fräs grönsakerna i lite olja någon minut. Tillsätt kryddorna och fräs ytterligare ett par minuter. Rör om noga. Häll på vattnet och buljongtärningarna. Låt soppan puttra på svag värme ca 20-30 minuter. Tillsätt röda linser och lättmjölk. Puttra 10 minuter innan kycklingen läggs i. Efter ytterligare 10 minuter läggs blomkål och spenat i. Puttra nu i ca 10 minuter. Tillsätt mot slutet russin och kokos. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: