lördag 15 mars 2008

Kantarell- och getostrisotto


Lördagens middag bestod av nötfärsbiffar med oliver, serverade med en god risotto med trattkantareller och getost. Till det ett underbart gott vin som jag fick av mina kollegor Å och K när jag fyllde 30. Mycket mycket gott! Lamm hade säkert passat alldeles utmärkt till denna ljuvliga risotto, men jag hittade ingen svensk lammfärs och då fick det bli nöt... Någon gång tänker jag servera med lammstek, det tror jag blir perfekt!

4 personer

2-3 schalottenlökar, fint hackade
½-1 dl trattkantareller från frysen
lite margarin att fräsa i
2 ½ dl avorioris
4 dl vatten
1 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
ca 100 g kantfri getost
salt, peppar

Fräs lök och svamp några minuter i margarinet. Tillsätt riset och låt fräsa med en minut. Tillsätt vatten, vin och buljong. Koka upp och låt puttra på svag värme ca 20-25 minuter. Späd eventuellt med lite vatten mot slutet, om du tycker att det blir för torrt. Tillsätt på slutet getosten, smulad, och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow gud vad gott detta lät. Hur tyckte barnen om det? Det är alltid så bra med kommentar hur era barn gillar det för det stämmer ofta med våra. Mest Lova för Tim vill ju ha det torrt.

//Malin

fruktsallad sa...

E gillade risotton, fast han petade bort svampen. Kanske skulle man kunna blanda i den på slutet och ta bort lite till barnen innan?! A petade nog mest...