lördag 29 mars 2008

Skinkstek med äppelsky och honungsglacerade grönsaker


Lördagens middag blev en söndagsmiddag. ;) Skinkstek var nog första gången jag tillagade, i alla fall på lång lång tid. Men det var inte svårt alls. Jag serverade med kokt potatis, äppelsky, äppelmos och honungsglacerade grönsaker. Gott. Själva stekreceptet kommer från Vår kokbok (fast jag gjorde lite som jag ville ändå...), men såsen och grönsakerna gjorde jag efter eget huvud...

6 portioner

ca 1 färsk skinka
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk ingefära
½-1 tsk stött rosmarin
1 pressad vitlöksklyfta

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg skinkan i en ugnssäker form. Salta och krydda köttet. Stick in en köttermometer, så att hela röret täcks och spetsen kommer i den tjockaste delen. Placera ugnsgallret på nedre falsen och sätt in köttet. Stek tills termometern visar 70ºC. Ungefärlig stektid 1½ - 1 3/4 timme. Tag upp steken låt den stå 10-15 min. Blir då lättare att skära.

Sås (passar mer för 4 pers):
1 msk fint hackad gul lök
½ äpple, hackat
1 tsk margarin
steksky
1½ dl vatten
½-1 msk kalvfond
1 dl grädde, gärna laga lätt

Fräs lök och äpple i margarinet i en liten kastrull. Tillsätt stekskyn, vatten och fond. Koka under lock ca 10 min. Runda av med grädde på slutet. Låt det koka upp. Smaka av.

Grönsakerna:
Skär squash, färska champinjoner, paprika, morot och palsternacka (eller varför inte även rotselleri, kålrot och potatis...) i bitar. Lägg på en plåt. Häll på 2 tsk olja och ringla över flytande honung. Salta. Blanda runt ordentligt. Rosta i ugnen, 225 grader, ca 30-40 min.

Inga kommentarer: