torsdag 6 mars 2008

Kycklingspett med tzatsiki och bönröra


Fyraåringen tyckte genast att det blev mycket godare med kyckling när den var på spett. Så det blir det fler gånger! Jag serverade med rostade grönsaker, stekt potatis (jag hade överbliven kokt i kylen...) och två röror: tzatsiki och bönröra. Bönröran var från Smart och gott, men den var egentligen ingen höjdare. Tyvärr. Man mixade vita bönor och blandade med garam masala, citron och hackad koriander (fast jag hade persilja).

Kycklingen skar jag i bitar och trädde på grillspett. Penslade med en blandning av soja, rapsolja, grillgrydda och lite honung. Salt och peppar. Sedan fick de gå i ugnen, vid 225 grader, ca 10-15 minuter (se efter att köttet inte är rosa!).

Tzatsikin gjorde jag såhär: Tog drygt en halv gurka och grovrev. Lade rivet i ett durkslag och saltade. Sedan fick det ligga och vattna ur sig ett tag. Jag kramade ur vätskan innan jag blandade med 2 dl mini fraiche (det blir naturligtvis mycket godare med exempelvis turkisk yoghurt!), en pressad vitlöksklyfta och peppar (ev lite mer salt).

Inga kommentarer: