måndag 17 mars 2008

Spenatlasagne med chèvre

Tyvärr kom det sig inte att jag fotade (det är svårt att få lasagnen att ligga fint på tallriken...), men maten var mycket populär idag, trots att barnen petade bort spenaten. Jag var rädd att det skulle bli för lite mat, så jag serverade rökt skinka till för den som ville (mannen sade dock att det inte var nödvändigt! Bra betyg därmed...). Dessutom hade jag broccoli och pizzasallad som jag blandat i paprika och kidneyböndor. Mums. Receptet finns i Saras kök, min inspirationskälla nuförtiden.

Spenatlasagne med chèvre
Portioner: 4

1 paket fryst bladspenat (250 g)
1 stor gul lök
1 tsk olivolja
ca 150 g chèvre
4 dl mjölk
10 soltorkade tomater
1 tsk torkad basilika
1 paket färska lasagneplattor (200 g)
salt, peppar

1. Sätt ugnen på 200°C. Tina och krama ur bladspenaten. Skala och hacka löken. Fräs den och bladspenaten i olivolja i en stekpanna. Tillsätt 1/2 tsk salt och 1 krm grovmalen svartpeppar.
2. Mixa chèvre, mjölk och soltorkade tomater med stavmixer eller i en matberedare. Krydda med basilika, 1/2 tsk salt och 1/2 tsk peppar.
3. Varva ostsås, spenatröra och lasagneplattor i en gratängform. Sätt in i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Inga kommentarer: