torsdag 20 mars 2008

Spenatsoppa med vitlöksost


Det har inte blivit så mycket bloggat på ett par dagar. Dels har det varit sjukt mycket på jobbet, dels har det inte tillagats något "nytt" värt att blogga om de senaste dagarna... Nu har jag dock äntligen påsklov och det ska bli så skönt! Det bästa blir att få sitta och äta frukost länge och läsa tidningen i lugn och ro (förhoppningsvis...). Barnen, särskilt sonen, är hemskt spända inför påskharens gömda ägg. Nästan som julafton! :)

Idag blev det i varje fall en spenatsoppa från Saras kök. Den blev mycket god tycker jag. Fast jag hade bladspenat och var tvungen att mixa den. Använder man vanlig hackad spenat behöver man nog inte mixa och jag kan tänka mig att det blir ännu godare med potatisbitarna kvar.

4 personer

500 g fryst spenat
1 stor gul lök
4 potatisar
ca 100 g rotselleri
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 lagerblad
100 g färskost med vitlök
½ dl vitt vin eller 1 msk vinäger
salt och peppar

Tina spenaten. Skala lök, selleri och potatis och skär i bitar. Koka lök, selleri och potatis i vattnet tillsammans med buljongtärningar och lagerblad ca 10 minuter (fast jag tycker man kan koka 15-20 min). Tillsätt spenat, ost och vin eller vinäger. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: