söndag 2 mars 2008

Mangokarré med banan


Jodå, nu ser jag till att göra av med bananer! ;) Ett stort paket skivad fläskkarré låg i frysen och tog upp plats så jag passade på att göra av med det också. Det doftade ljuvligt under tiden jag lagade maten. Och det smakade ljuvligt också, tyckte både maken och jag! Barnen är sååå rädda för att testa saker. Jag blir galen, de borde gilla detta! Rätten passar säkert att göra med kotletter, fläskfilé eller varför inte kyckling?

5-6 portioner

8 skivor fläskkarré (jag hade med ben)
margarin att steka i
1 liten gul lök, hackad
1 tsk olja
1 tsk curry
2 dl krossade tomater
1 kalvbuljongtärning
1 msk tomatpuré
2-3 msk mango chutney
1 förpackning laga lätt-grädde
3 små bananer

Bryn karréskivorna ett par minuter på båda sidor. Lägg över i en ugnssäker form. Fräs löken i olja tillsammans med curry. Tillsätt tomater, buljongtärning, tomatpuré och mango chutney. Låt småputtra ett par minuter. Häll på grädden och puttra ett par minuter till.

Dela bananerna i halvor och sedan på längden. Fördela över karréskivorna. Häll över såsen. Låt formen stå i ugnen, vid 225 grader ca 50 minuter.

Inga kommentarer: