fredag 14 mars 2008

Pizzasallad med morot


Denna morots- och vitkålssallad passar alldeles utmärkt till pizza. Jag gör den alltid kvällen innan och den är underbart god. Fungerar jättebra att göra en stor laddning, förvara i kylen och ha under några dagar. Detta räcker till flera middagar (beroende på hur mycket alla äter förstås...). Naturligtvis kan man välja att göra på enbart vitkål om man vill det. Idéen fick jag från HK:n och sedan googlade jag fram något liknande recept som jag sedan har fixat till så att det passar oss.

En stor sats

1 stor morot, grovriven
ca ½ vitkålshuvud (strimlat med osthyvel)

½ dl rapsolja
knappt 1 dl äppelcider- eller vitvinsvinäger
1 msk socker
½ tsk salt
peppar

Blanda morot och vitkål i en stor skål med lock (jag använder en som rymmer 2,5 eller 3 liter och fyller rätt full med morot och vitkål).

Koka upp olja, vinäger, socker, salt och peppar i en kastrull. Häll över salladen och blanda ordentligt. Smaka och tillsätt ev mer salt och peppar. Förvara i kyl, gärna ½ dygn.

Inga kommentarer: