lördag 1 mars 2008

Medelhavsgrönsaker


Lördagens mysmiddag med familjen bestod av oxfilé (bara stekt i panna med salt och peppar), rostade rotsaker (potatis, palsternacka, morot och rödbeta) och medelhavsgrönsaker (efter ett recept från Saras kök). Mannen hade önskat bearnaisesås och jag testade ett recept som man skulle tillaga i mikron. Själv gillar jag inte bearnaisesås så jag avstod, men mannen blev nöjd! :) Grönsakerna kommer definitivt att återkomma på vårt köksbord, det var en hit!

Medelhavsgrönsaker
4 portioner

2 rödlökar (jag tog 1 stor)
1 röd paprika
1 squash
2 vitlöksklyftor
2 msk olja (fast jag tog 1 msk)
salt och peppar
2 tomater
200 g fetaost (jag tog 100 g, men det blir säkert ännu godare med 200 g!)
2 msk torkad oregano

Skala och skiva löken. Skär paprika och squash i grova bitar. Skiva vitlöken. Fräs grönsakerna i olja tills löken blivit glansig. Salta och peppra. Lägg över i en ugnssäker form. Skär tomaterna i klyftor och fördela över grönsakerna. Smula över fetaost och strö över torkad oregano. Gratinera i ugnen ca 5 minuter (fast jag hade nog dubbelt så länge tror jag...).

2 kommentarer:

meadagar sa...

Grillade grönsaker och rotfrukter stod på vårt bord ikväll. Inspirationen kom från dig. Det belv jättesmaskigt.
Kram!

fruktsallad sa...

Det låter fint! Kul att man kan inspirera ibland! :)
Kram och god natt!