söndag 16 mars 2008

Saras böngryta


Jag har länge velat testa böngrytan från Saras kök. Äntligen fick jag tillfälle att göra det. Jag använde black-eyebönor och det tog en evinnerlig tid innan de var klara. Jag måste prova göra med kikärtor någon dag. Det verkar ju som om det ska gå snabbare och dessutom kanske det blir lite mera sås kvar om det inte står lika länge i ugnen... Jag tror nämligen min gryta var i ugnen 2-2½ timme innan bönorna var mjuka... Annars var det väldigt smidigt att bara lägga ingredienserna i grytan, och skjuts in i ugnen! Perfekt för mina lunchlådor. Familjen fick inte äran att smaka denna gång! ;)

Beräknat för 4 portioner
1 st gul lök
1 st stor röd paprika
3 klyftor vitlök
3 dl blötlagda bönor av samma storlek, t ex kikärtor, kidneybönor, black eye och svarta bönor
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
1/2 tsk kanel
1 burk ekologiska tomater
1 burk (använd tomatburken) kallt vatten
3 st lagerblad
1 st tärning grönsaksbuljong
salt & peppar
1. Hacka löken grovt. Skär paprikan i bitar. Skiva vitlöken.
2. Lägg i en ugnsfast gryta tillsammans med bönorna, som legat i blöt över natten. Slå på tomater, olja, vinäger, vatten, buljongtärning och kryddor.
3. Ställ in i ugnen och sätt den på 175 grader. Låt stå i en timme. Se efter att bönorna är mjuka!
4. Klart att servera med matlagningsyogurt och ett gott bröd.

Inga kommentarer: