onsdag 5 mars 2008

Banankaka med choklad


Jag hade fikat på arbetslagsmötet igår. Toppen, då kunde jag göra av med ett par bananer till! :) Jag fann en banankaka på ICA och den skulle enligt kommentarerna vara jättegod. Så den gjorde jag. Den blev uppskattad och kollegorna sade att den var god. Kul kul!

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad (jag tog mörk)
2 1/2 dl vetemjöl

Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna. Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem. Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter (jag gräddade 40 min), 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

Inga kommentarer: