lördag 13 december 2008

Stifado


Jag åt en ljuvlig stifado (kryddig grekisk gryta) när vi var i Parga i somras. Längtar tillbaka dit som bara den! Fick i alla fall lust att testa laga stifado själv. Givetvis blir det inte som i Grekland, men gott ändå. Receptet tog jag från ICA. Jag serverade med bulgur, men potatis skulle vara jättegott till tror jag!

Stifado
4 portioner

2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
800 g grytbitar av nöt (lamm skulle nog passa fint med!)
1 msk rapsolja
400 g krossade tomater
vatten så att det täcker köttet
2 köttbuljongtärningar
1 tsk socker
1 msk rödvinsvinäger
2 tsk oregano
1 kanelstång
1 krm mald nejlika
1 dl syltlök
Skala löken och skär den gula i bitar och finhacka vitlöken. Bryn grytbitarna i olja, tillsätt lök och vitlök och fräs med ett tag. Häll i krossade tomater och vatten så att det täcker köttet. Tillsätt därefter buljongtärningar, socker, rödvinsvinäger, oregano, lagerblad, kanelstång och mald nejlika. Koka upp och skumma av fett och slaggprodukter. Koka i 1-2 timmar (beroende på köttets kvalitet). Lägg i avrunnen syltlök och krydda med salt och peppar. Servera grytan med kokt eller ugnsrostad potatis och haricots verts.

2 kommentarer:

M. sa...

hej hej!
tänkte önska dig en fortsatt bra helg :9 hoppas att du har haft en bta lucia :) take care!:)

Anonym sa...

åååh.. jag saknar också grekland- massor! och den grekiska maten!