måndag 15 december 2008

Siktkakor


Siktkakor, eller skrädkakor, är jul för mig. Min mamma brukade alltid baka sådana och jag fortsätter naturligtvis med det. Så gott med en skiva leverpastej eller skinka. Receptet tar jag från Vår Bakbok.

Siktkakor
4 st

50 g margarin fast eller ½ dl flytande
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2 msk sirap eller honung
1 tsk anis, stött eller mald
2 tsk fänkål, stött eller mald
13 - 14 dl rågsikt

Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart mjölken. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, sirap eller honung, stötta eller malda kryddor och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 4 delar och forma dem till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 17 cm i diameter. Lägg dem på 2 plåtar, med bakplåtspapper. Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg. Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225°C. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh, vad smarrigt! önskar verkligen att jag hade tid att baka bröd!

Anonym sa...

Men så fina dina brödkakor var! Låter riktigt goda också! :-)

M. sa...

åh, vad gott :) när jag var liten var leverpastej ett måste på den här typen av bröd :) även någon god smörgåskorv var ett måste:)

du får ha en fortsatt bra dag och en riktigt god jul och ett gott nytt år :)

fruktsallad sa...

nina: tiden finns om du vill! :) Egentligen kräver det inte så mycket tid, bara att man är hemma.

Jennie: mm, längtar tills vi ska provsmaka!

Molly: just det! korv som pålägg ska det också vara såklart! :)