måndag 22 december 2008

Kumminkex


Åh, vad jag älskar att få julstöka! Maken tycker nog att jag mer eller mindre bor i köket nu. Hi hi... Nu rynkar han på näsan så fort jag säger att jag ska göra något mer, han tycker det finns tillräckligt.

Är glad att jag inte lyssnade på honom igår kväll då jag planerat att göra kex. Var själv lite tveksam och tänkte att jag faktiskt kan köpa kex istället. Men, tur att jag bakade, för de blev så goda! :) Receptet kommer från tidningen Laga Lätt. Jag trodde nog att det skulle vara mycket jobbigare än vad det var. Degen var lättarbetad och smidig. Det kommer att bli en stående favorit här tror jag! :) Några goda ostar till och det kommer bli perfekt!

Kumminkex
ca 60 st

4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 msk hel kummin
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
80 g kylskåpskallt smör
1 ägg
1½ dl vatten

1 msk flingsalt
1 tsk hel kummin

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna i en matberedare (eller en bunke). Tillsätt smöret och kör till en smulig deg. Tillsätt ägg och vatten och kör tills degen klumpar ihop sig, inte längre.

Dela degen i 4 delar. Kavla ut tunt och tryck ut rundlar med ett glas (jag använde små värmeljuskoppar från Ikea, ca 7 cm i diameter upptill). Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper och strö över kummin och salt. Grädda mitt i ugnen ca 13-15 min tills fin färg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jaa..du måste verkligen bo i köket!
hur får du plats med allt du tillagar?? ;)

kramis

fruktsallad sa...

Nina: ja, det är så roligt! Och frysen... tja, den är alltid knökfull. Mitt stora problem... och att man måste provsmaka allt.