fredag 12 december 2008

Mandelbollar


Tack för att denna vecka äntligen är slut! Betygen är satta, jag har varit på min kurs, vi har fixat lussefika på skolan osv osv. Så skönt med fredag. Nu är det bara en vecka kvar innan ledigheten! :) Hoppas att julstämningen kan infinna sig också. Det är lite knapert med det eftersom det regnar ute hela tiden. :( Dessutom har jag inte hunnit stöka så mycket i köket som jag skulle vilja. Ikväll passade jag dock på. Maken är på julfest och det är mysigt att få fixa ensam i köket när barnen lagt sig...

Småkakor var givet. Hittade ett recept i Sju sorters kakor på mandelbollar. Jag är väldigt svag för mandelmassa så dessa kakor borde vara en hit! Har inte provsmakat än, men de ser goda ut! Dock blev det mer platta än bollar men det gör nog inget?! ;)

Mandelbollar
ca 40 st

200 g margarin
200 g mandelmassa
3 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
äggvita
mandelspån
röda cocktailbär (fast det hade inte jag...)

Sätt ugnen på 175 grader. Rör matfettet smidigt och riv mandelmassan. Tillsätt den och mjölet (jag körde min deg i matberedaren). Forma degen till smala rullar. Skär dem i jämna bitar och forma runda bollar.

Pensla kakorna med äggvita och vänd dem i mandelspån. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Garnera ev med cocktailbär. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Svalna på galler.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan från Finland! Jag har bakat de här småkakorna (recepten finns i boken Sju sorters kakor). Jag anser att det krävs lite mera mjöl.