söndag 2 november 2008

Sås med trattkantareller


Detta borde vara en av de godaste såserna jag vet! Det gäller att spara de få svamppaketen i frysen så att man kan njuta länge! :) Jag gillar trattisar bättre än de gula kantarellerna och det är barndom för mig. Svampsås och svampstuvning - då tänker jag tillbaka! :) Min trattissås är enkel att göra:

Sås med trattkantareller
4 portioner

1 msk margarin
ca 1dl förvälld svamp, trattisar
2 msk vetemjöl
2 dl vatten
1 kalvbuljongtärning
1 tsk soja
1½-2 dl mjölk
1 dl laga lättgrädde
salt, peppar

Fräs svampen några minuter i margarinet i en kastrull. Pudra över vetemjöl och rör om. Tillsätt vatten och låt koka upp. Tillsätt buljongtärning och soja och låt puttra på svag värme några minuter. Späd med resten av vätskan, lite i taget, tills du får önskad konsistens. Puttra ca 10 minuter och smaka av med salt och peppar och ev lite mer soja.

1 kommentar:

Anonym sa...

mmm.. det är bland det godaste som finns!! *kärlek*