tisdag 4 november 2008

Rotfruktspytt med äpple, bönor och svamp


Jag har länge varit sugen på någon slags rotfruktspytt och idag när barnen fick lite pytt på lite rester gjorde jag en specialare till mig själv. Mycket gott om jag får säga det själv!

Rotfruktspytt med äpple, bönor och svamp
1 portion

1 liten morot
1 potatis
en bit kålrot
en bit rotselleri

½ gul lök, strimlad
ca 4 färska champinjoner, skurna i bitar
1 tsk rapsolja
1 äpple i tunna klyftor
rosmarin
salt, peppar
1 dl kokta kidneybönor

Börja med att skala och tärna potatis och rotfrukter. Koka dem i lättsaltat vatten, potatisen 5 minuter och övriga i 10 minuter. Häll av vattnet.

Fräs champinjoner i oljan några minuter. Tillsätt sedan löken och rotfrukterna och stek tills rotfrukterna fått lite färg. Tillsätt äpple och krydda med rosmarin, salt och peppar. Vänd slutligen i kidneybönorna. Servera med keso.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Vad gott! Jag älskar pytter, i alla de slag! =)

fruktsallad sa...

hanna: hihi, jag såg att du gjort något liknande och blev lite full i skratt! :)