lördag 8 november 2008

Potatis- och rödbetsgratäng med fetaost


Rödbetor + fetaost = sant! Det visste jag redan. Så när jag hittade detta recept i Hemmets veckotidning ville jag testa det direkt! Mannen var lite skeptisk men tyckte det var riktigt gott. Jag serverade med en bit ugnsstekt lax, men det skulle säkerligen passa till kött, särskilt lamm! Mums. Vill man äta vegetariskt kan man servera med en grönsallad, kanske med goda bönor.

Potatis- och rödbetsgratäng med fetaost
4-6 portioner

700 g mjölig potatis
300 g färska rödbetor
200 g fetaost
2 dl mini fraiche
2½ dl laga lättgrädde
½ dl hackad gräslök
2 tsk timjan
2 vitlöksklyftor
salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär potatis och rödbetor i klyftor (rödbetorna i något mindre storlek). Lägg dem i en ugnssäker form och smula över fetaosten.

Blanda mini fraiche, grädde, gräslök och timjan. Pressa i vitlök och smaka av med salt och peppar. Fördela blandningen i formen. Tillaga mitt i ugnen ca 45 minuter. Känn efter att potatis och rödbetor är genomkokta.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Oj så gott!! Den där gratängen måste testas!

Anonym sa...

Håller med dig fullständigt om att rödbetor och fetaost passar dunderbra ihop och gratängen låter jättejättegod :)

Anonym sa...

det låter skumt, men spännande! blir såklart sugen att testa :)

Marie sa...

Stort TACK för ett SUPERBRA recept! Mycket balanserad och fin smak och lätt att följa receptet :)