måndag 10 november 2008

Lasagne med keso och röda linser


Jag hade bara tacolasagne i huvudet när jag skulle skapa denna rätt idag. Blev inspirerad från skolan då vi ska göra tacopaj med eleverna. Med linser istället för köttfärs. Själv fick jag inte till den rätta tacosmaken (jag ska nog fortsätta köpa min kryddmix här...), men ändock en god lasagne som blev klart godkänd här hemma! Fast maken frågade såklart försiktigt om det var vegetariskt... Varför ska det ordet vara så negativt laddat för en del? Tror han blev positivt överraskad sedan för det blev en matlåda. Minsann! ;) Pizzasallad smakar hur gott som helst till lasagne, men tyvärr hade jag inte förberett sådan, så det blev en snabbvariant med riven morot, strimlad vitkål och rödkål samt filéead apelsin och apelsinsaft. Gott det med.


Lasagne med keso och röda linser
4-6 portioner

1 stor gul lök, fint hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
½ msk rapsolja
2 tsk chilipulver
2½ tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk paprikapulver
1 tsk kakao
2 dl röda linser, avsköljda
1 morot, finriven
1 förpackning tomatkross (à 500 g)
2 msk tomatpuré
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk oregano
salt, peppar
1½ dl laga lättgrädde

ca 500 g keso
ca 1 dl riven ost, smakrik och mager

fullkornslasagneplattor

Fräs lök och vitlök i oljan tillsammans med kryddorna ett par minuter. Tillsätt linser, morot, tomater, tomatpuré, vatten, buljong och oregano. Låt puttra på medelvärme under lock ca 20 minuter, tills linserna mosat sig. Smaka av med salt och peppar och häll i en skvätt grädde.

Varva linsröran med keso och lasagneplattor i en ugnssäker form. Avsluta med linsröra och strö över riven ost. Gratinera mitt i ugnen vid 225 grader ca 20-25 minuter. Servera med grönsallad eller vitkålsssallad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där lasagnen lät riktigt riktigt god!! Jag har jort med spenat och keso förut men ska nog testa ditt recept tror jag för jag måste lära mig att äta linser :) Hoppas du har haft en bra helg annars :)

fruktsallad sa...

anna: ja, linser är verkligen så gott! Det blir mer och mer sånt här! :)