tisdag 18 november 2008

Chokladkaka med vit tryffel


Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! Barnen sjöng så fiiint för mig i morse. Jag fick två fina presenter, en klocka och en kokbok! :) Tack! Det blir en lugn dag då jag är hemma med sjukt barn...

Jag är inget vidare förtjust i vanliga tårtor med grädde, men chokladtårta passar mig perfekt. Denna med vit tryffel kommer från Ica och är en av våra favoriter här hemma. Jag uteslöt nötter eftersom alla här hemma inte är så förtjusta i det. Själv tror jag bara att kakan blir ännu bättre! :)

Chokladkaka med vit tryffel
15-20 bitar

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Tryffel:
1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g vit choklad

2 dl rostade blandade nötter
Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bre ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter, kakan ska vara lite lös i mitten. Låt den kallna i formen. Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan. Hacka chokladen, rör ner och låt den smälta. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme. Bre tryffeln över kakan och strö över nötterna. Ställ kakan i kylen. 30 minuter före servering: Skär kakan i smala bitar. Ställ fram.

4 kommentarer:

Anonym sa...

grattis vännen!

och vad du frestas!
hoppas barnet, vem det nu är av dom som är sjuk, kryar på sig!

kramis!

Anonym sa...

Massa GRATTISKRAMAR till dej!!
Jag ska skriva snart, lovar. Kram från Hillis

Anonym sa...

grattis grattis!! men jag har fortfarande ångest över brevet men det kommer jag lovar! stå ut!
låter som du fått en härlig dag iaf!
är i hemma här i byn i en fsk klass, verkar jättebra!

fruktsallad sa...

tack allihopa! E ska gå till dagis i morrn igen. Skönt, vi har vabbat 5 dagar nu... Linda, jag står ut! ;)

Kram till er alla!