lördag 5 juli 2008

Dinkelsallad med kyckling och bacon


Idag har vi haft besök av min ena moster och hennes man. Vi träffas ungefär en gång om året så det var jättetrevligt att ses. Jag gillar olika slags sallader till lunch såhär på sommaren och det blir olika varianter som ändå påminner om varandra. Idag bjöd jag på en dinkelsallad med kyckling och bacon. Till det serverade jag bröd med fetaost och oliver. Gott! Till fikat senare på eftermiddagen blev det en rabarber- och jordgubbspaj (typ denna, men jag lade till lite jordgubbar) med vaniljvisp.

Dinkelsallad med kyckling och bacon
6 portioner

2-3 dl hel dinkel (jag kokade 3 dl men blandade inte i allt i salladen)
1 hönsbuljongtärning

Koka enligt förpackningens anvisning och låt svalna.

2 kycklingfiléer
soja och grillkrydda

Tillaga kycklingfiléerna (som du penslat med soja och grillkrydda) i ugnen vid 225 grader ca 20-30 min beroende på storlek. Låt svalna och skär i tärningar.

½ pkt bacon

Strimla och knaperstek. Låt rinna av på hushållspapper.

1 liten rödlök, strimlad
1 förpackning cocktailtomater, halverade
75 g färska sockerärtor, delade på mitten
1 burk kronärtskockhjärtan/bottnar, delade i mindre bitar
½ galiamelon i bitar
4 soltorkade tomater, strimlade
ev ruccola eller spenat (jag serverade olika salladssorter vid sidan av)
ev fetaost och oliver (men jag hade mina i brödet i stället)

Blanda samman ingredienserna med dinkel, kyckling och bacon.

2 msk balsamvinäger (jag hade 1 msk krämig och 1 msk vanlig)
1 msk olivolja
salt och peppar

Häll över salladen och blanda om. Låt stå i kylen någon timme så utvecklas smakerna bättre. Servera med en yoghurtsås (t ex med örter och vitlök) och ett gott bröd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmums!! Älskar sådana här sallader verkligen. Perfekt sommarmat eller latmat för en som bor ensam och vill leva på annat än snabbnudlar;)

skrev förresten svar på din fråga om bra restauranger i uppsala, men jag vet inte om du såg det. rekomenderar hursom helst Hambergs starkt!! Om man gillar fisk och skaldjur vill säga;) även wermlandskällaren och domtrapp är bra och restaurang Lingon har superb husmanskost (med "knorr" vilket resulterar i lyxkrogpriser, men det är det värt!)

fruktsallad sa...

Hambergs har jag aldrig testat! Det skulle jag vilja göra! De andra verkar också bra, särskilt Wermlandskällaren och Domtrappkällaren. Om några år kanske vi har testat även dem?! Hi hi.. Tack för tips!

Gott och blandat sa...

Det så supergott ut! ;-)

Anonym sa...

Hambergs är ett måste! Deras hälleflundra slår det mesta, marulken är så perfekt tillagad som det går bara och jisses vilka skaldjursfat! Allt är underbart gott!