lördag 12 juli 2008

Grillat med olika tillbehör!


Igår hade vi besök av familjen G. Det var trevligt! Vi grillade fläskfilé och hade lite olika tillbehör såsom ugnsrostad färskpotatis, chorizo, nektarinsalsa, ädelostsås, kall bearnaise och paprikapesto. Grönsallad med solrosfrön till det också. Mycket mumsigt!

Fläskfiléspett
4 vuxna och 4 barn
Marinaden fungerar även till nötkött.

2 fläskfiléer
rapsolja
soja
curry
paprikapulver
honung
vitlök
salt
peppar

Skär fläskfilén i lämpliga bitar för spett. Marinera i olja, soja, curry, paprikapulver, honung, pressad vitlök, salt och peppar. Kör på känslan när det gäller mängd. Det blir gott, jag lovar! Kanske ett par matskedar av olja och soja, en halv till en tesked curry och paprika, lite honung, en vitlöksklyfta...

Ädelostsås
4 personer

Ädelost och päron smakar alldeles utmärkt tillsammans. Perfekt röra till fläskkött! Säkert gott till kyckling.

ca 100 g kvibille ädelost, smulad
1 moget päron, urkärnat och hackat
2 dl turkisk yoghurt
salt
peppar

Blanda ingredienserna i en skål och låt stå i kyl ett par timmar.

Kall bearnaise (Arlas recept tror jag...)
4 portioner

Jag gillar inte bearnaise, men såsen brukar uppskattas av dem som gör det! Passar även till nöt, kyckling och lax.

2 dl turkisk yoghurt
1 tsk torkad dragon
1 msk vitvinsvinäger
½ dl hackad persilja
1 msk riven gul lök
salt
peppar

Paprikapesto
en rejäl sats

Hade inte planerat denna pesto, men fick ett infall en kvart innan gästerna kom. Resultatet blev bättre än jag trott. Mums till en grillad köttbit. Behövs inte en stor klick för att ge mycket smak! Inspirationen fick jag av en veckotidning.

150 g grillad paprika på burk
½ dl rostade solroskärnor, naturella
3/4 dl parmesanost
2 vitlöksklyftor, pressade
2 msk olivolja
salt
peppar

Mixa samman ingredienserna i en bunke. Smaka av med salt och peppar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

The owner of this blog has a strong personality because it reflects to the blog that he/she made.

dewdropia sa...

åh så gott allt lät! Paprikapeston och ädelostsåsen måste jag prova :)

Anonym sa...

jag tror inte du behöver oroa dej över semestern, tror det blir kanonbra! hoppas ni får bra väder!

fruktsallad sa...

dewdropia: Ja, paprikapeston var gudomligt god! Mums, passar nog till mycket!

Linda: nej, det ska nog bli bra. och det blir väl över 30 grader kan jag tänka. Pust. Är lite pirrig. Tvättar och förbereder nu i dagarna två! Kram