onsdag 9 juli 2008

Bulgursallad med tonfisk och ägg


Jag fortsätter med mina sallader! ;) Perfekt sommarmat enligt mig. Tonfisksallad åt mannen och jag ofta för många år sedan, och då innehöll den vitt ris, tonfisk och ärtor/majs/paprika-blandning. Rhode Island till det. Inte särskilt stor smaksensation. I alla fall slutade vi göra den salladen eftersom jag fick sådan avsmak i samband med att maken vid ett tillfälle låg på sjukhus. Jag förknippade salladen med sjukhusmiljön och det kunde jag inte med...

Denna variant är betydligt godare!

Bulgursallad med tonfisk och ägg
4 portioner

2 dl bulgur
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning

4 ägg

2 msk vit balsamvinäger
1 msk olivolja
2 burkar tonfisk i vatten
½ rödlök, strimlad
3 msk hackad persilja
24 svarta oliver
1 förpackning cocktailtomater, halverade
½ röd paprika, hackad
några buketter broccoli, lättkokta
75 g sockerärtor, delade

Koka bulgurn enligt förpackningens anvisning. Låt svalna. Koka äggen och skala dem. Dela i halvor.
Blanda samman alla ingredienser utom äggen i en stor skål. Servera salladen med ägghalvor och en yoghurtsås med örter. Gärna en klyfta citron också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är gott att marinera tonfisken innan man använder den i salladen! Jag brukar marinera i sweet chili och lite citronsaft och hela salladen får en touch av det när man vänder runt allt, särskilt bulgur, couscous och matvete eftersom det drar åt sig smaker så lätt :) Viktigt dock att det är tonfisk av bra kvalitet i stora fina filébitar :)

fruktsallad sa...

Anna: det ska jag testa, tack för tipset! Och vad mycket gott du har i din blogg förresten! Kommer att kika in fler gånger!