söndag 6 juli 2008

Havrebröd


Har varit så sugen på att baka på sistone! Nu fick jag lust att baka detta bröd som min kompis hade recept på. Fast jag gjorde min variant och tar mig friheten att lägga ut det receptet här. Man kan göra fyra limpor eller som jag, två limpor och ca 18-20 portionsbröd.

Havrebröd
4 st limpor eller 2 st limpor + 18-20 portionsbröd

50 g jäst
4 tsk salt
1 liter mjölk
2 dl vatten
1 liter havregryn
6 dl grahamsmjöl
ca 12-13 dl vetemjöl special av fullkorn

Lös jästen i saltet. Tillsätt mjölk, vatten, havregryn och grahamsmjöl. Tillsätt sedan resten av mjölet, lite i taget, tills degen blir smidig. Jäs i ca två timmar (men vill du halvera jästiden kan du ljumma degvätskan). Ta upp degen, knåda och forma limpor. Lägg i avlånga smorda formar som rymmer 1½ liter. Strö över havregryn och tryck ner dem i degen. Jäs under duk 45 min. Grädda sedan nederst i ugnen, vid 200 grader, ca 40 minuter. Täck ev med folie när du inte vill ha mer färg på bröden. Portionsbröden jäser du 30 min och gräddar mitt i ugnen ca 8 min vid 250 grader.

Inga kommentarer: