fredag 6 mars 2009

Mandelkolapaj med torkad frukt

Förra helgen fick ju maken njuta av sin favoritkaka. Detta är en paj helt i min smak, men mandelmassa, torkad frukt och kola... Mums. Receptet är utrivet från någon veckotidning för länge sen.

Mandelkolapaj med torkad frukt
8-10 bitar

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
ca 2 msk vatten

Fyllning:
½ dl kolasås (glassås) - fast jag hade 100 g hackad mjölkchoklad och det var inte fel det heller!
200 g mandelmassa
2 ägg
½ msk maizena majsstärkelse

Kolatopping:

1 ½ dl strösocker
100 g smör
1 dl vispgrädde
½-1 dl torkad ananas (i receptet skulle det vara tranbär, men det hade inte jag)
1 dl torkade hackade aprikoser

mandelspån

Gör pajdegen. Lägg degen kallt en stund. Tryck sedan ut degen i en pajform, ca 22 cm i diameter, kanske något större. Förgrädda mitt i ugnen, vid 225 grader, 10 min.

Bred ut kolasåsen (eller om du tar choklad) i botten på pajformen. Riv mandelmassan grovt. Blanda den med ägg och maizena. Häll smeten i formen och grädda ca 15 min tills fyllningen stelnat.

Smält socker och smör sakta under omrörning i en kastrull. Tillsätt grädden och låt allt småkoka ett par minuter. Rör ner den torkade frukten och häll massan överst på pajen. Strö över mandelspån. Grädda ca 10 minuter tills kolasmeten fått färg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh vad gott! kola är ju en favvo!

Anonym sa...

Förstår att han gillar den pajen, hjälp vad gott!