onsdag 11 mars 2009

Italiensk pastagratäng med kassler

Åh, så underbart gott vi har ätit idag! Denna rätt blev en höjdare här hemma! :) Mersmak! Gratängen kommer från Ica och originalreceptet finner ni här. Jag har valt att inte köpa några färdiga produkter, men vill man ha en snabb (och dyr...) middag kan man såklart göra det! Min middag blev ändå snabb då jag kokade tomatsåsen igår kväll och hade ostsåsen i frysen. Att förbereda gör att man ändå kan laga sådana rätter till vardags. Annars gjorde jag som det stod i receptet förutom att jag inte hade några marinerade vitlöksklyftor. Så här gjorde jag:

Italiensk pastagratäng med kassler
4-5 portioner

Tomatsås:

1 liten gul lök, finhackad
1 burk tomater
½ tsk salt
peppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 tsk timjan
2 msk tomatpuré

Koka upp ingredienserna till tomatsåsen och låt puttra 10-30 minuter (ju längre desto godare!).

Ostsås:

2 dl hönsbuljong
2 dl mjölk av valfri sort (jag använde lätt och det gick utmärkt!)
2 msk maizena ljus redning
50 g lagrad ost, gärna 17%
Koka upp buljong i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det puttra några minuter. Tillsätt redning och puttra ytterligare några minuter innan osten tillsätts. Ta såsen från värmen och rör tills osten smält.

Dessutom behöver du:

400 g kassler
300 g fullkornspasta
1 burk kronärtskockshjärtan
6 inlagda soltorkade tomater
2 ägg
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan.

Skär kronärtskockor, kassler och soltorkade tomater i bitar. Blanda med pastan och lägg i en form. Rör ihop äggen med ostsåsen och tomatsåsen. Blanda såsen med pastan. Strö över riven ost.

Gratinera mitt i ugnen ca 20-30 minuter. Servera med grönsaker.

1 kommentar:

lina sa...

Ser kanongott ut! Gratänger brukar uppskattas av hela familjen!