onsdag 18 mars 2009

Harira - soppa med lamm, linser och kikärtor


Jag köpte ju Caroline Hofbergs bok Marocko på ett fat, på bokrean. Den är underbar. Soppoman som jag är har jag testat en soppa ur boken. Det blev en köttsoppa som jag trodde skulle bli alltför mäktig, men det blev den inte. Supergott med strimlade dadlar i, det ska jag inte glömma! Hon rekommenderar även hårdkokt ägg, men det hade inte jag. Soppan smaksätts med harissa, som jag gjorde själv.

Harira - soppa med lamm, linser och kikärtor
6 portioner

300-400 g benfritt lammkött, t ex av steken
2 gula lökar
1 bit rotselleri, ca 250 g
1 morot
3 tomater
1 msk olivolja
1 tsk paprikapulver
1 tsk malen ingefära
1 kuvert saffran
2 liter vatten (ev 1½ liter - späd mer sedan istället)
4 köttbuljongtärningar (ta 3 om du minskar mängden vatten)
2 dl linser
1 burk kikärtor
ca 1-2 tsk harissa, gärna hemgjord (recept kommer i ett separat inlägg)
salt
hackad persilja
(hackad koriander)

Till servering:
hårdkokta ägg
strimlade färska dadlar
paprikapulver

Putsa köttet och skär i små bitar. Skala och hacka löken. Skala och skär rotfrukterna i små tärningar. Skär tomaterna i mindre bitar. Fräs lök och rotfrukter i olivolja i en stor gryta. Lägg i köttet och bryn det runt om. Strö över kryddorna och låt dem fräsa med en stund.
Tillsätt tomater, vatten, buljongtärningar och röda linser. Koka soppan ca 40 minuter. Skumma ev. Tillsätt kikärtor (sköljda och avrunna) och smaka av med harissa och salt och blanda i örtkryddorna. Servera med hårdkokt ägg med paprikapulver och strimlade dadlar.

Inga kommentarer: