onsdag 4 mars 2009

Sej med citron- och chutneytäcke


Testade ett recept från Ica idag. Resultatet blev sådär, föll ingen i smaken här hemma. Visst, det var väl gott, men kanske inget jag väljer att laga igen. Maken tyckte det smakade för mycket citron. Jag gjorde nästan som i ursprungsreceptet. Dock lade jag till en burk mini fraiche och uteslöt olivoljan som skulle vara med... Jag serverade med dinkel och kokt broccoli, gröna ärtor och brysselkål.

Sej med citron- och chutneytäcke
4 portioner

400-500 g sejfilé (eller annan vit fisk)
150 g rökt skinka i bit
100 g fryst, tinad mango i tärningar
1 burk mini fraiche
1 dl mango chutney
1 1/2 citron (finrivet skal) (jag hade knappt 1 citron)
2 krm chiliflakes (jag hade någon krossad chili)
salt, peppar
1 dl riven lagrad ost (ca 40 g)

Sätt ugnen på 225°C. Skär fisken i 2–3 cm stora bitar. Skär skinkan i små tärningar. Lägg fisken i bottnen på en smord ugnssäker form. Strö över 1/2 tsk salt. Strö över skink- och mangotärningar.

Blanda chutney, citronskal, mini fraiche och chiliflakes i en skål. Salta och peppra. Bre röran ovanpå fisken. Strö över osten. Ställ in i ugnen i 20 minuter.

Inga kommentarer: